Referenser till SFS 1974:613opengov.sehttp://www.opengov.se/http://www.opengov.se/govtrack/sfs/feed/1974:613/http://www.opengov.se/govtrack/dir/2012:85/2012-09-13T12:00:00+01:002012-09-13T12:00:00+01:002012:85 Översyn av lagen om särskilda regeringsärendenFörsvarsdepartementet<p></p>
<p>Beslut vid regeringssammanträde den 13 september 2012</p>
<h2 id="sammanfattning">Sammanfattning</h2>
<p>En särskild utredare ska se över lagen <a href="https://lagen.nu/1974:613">(1974:613)</a> om handläggningen av vissa regeringsärenden.</p>
<p>Utredaren ska bl.a.</p>
<p>- analysera vilka regeringsärenden som behöver kunna handläggas i den särskilda ordning som anges i 7 kap. 3 § regeringsformen, och</p>
<p>- utarbeta nödvändiga författningsförslag.</p>
<p>Uppdraget ska redovisas senast den 22 mars 2013.</p>
<p>Uppdraget att se över lagen om särskilda regeringsärenden</p>
<p>Enligt 7 kap. 3 § regeringsformen ska regeringsärenden avgöras av regeringen vid regeringssammanträden. Regeringsärenden som gäller verkställighet inom Försvarsmakten av författningar eller särskilda regeringsbeslut kan dock, i den omfattning som anges i lag, under statsministerns överinseende avgöras av chefen för det departement som ärendena hör till. Sådana ärenden, som alltså avgörs av endast ett statsråd, brukar betecknas kommandomål.</p>
<p>Den lag som det är fråga om är lagen <a href="https://lagen.nu/1974:613">(1974:613)</a> om handläggningen av vissa regeringsärenden, den så kallade SRÄ-lagen. Lagen innehåller en uppräkning i åtta punkter och rör bl.a. föreskrifter om Försvarsmaktens mobilisering, personalrelaterade frågor vid Försvarsmakten, tillträde till militära skyddsobjekt, örlogsbesök i utlandet och övningsflygningar till utlandet samt tillträde till svenskt territorium. Eftersom dessa ärenden hör till Försvarsdepartementets område avgörs de av försvarsministern ensam. Beslut i enlighet med SRÄ-lagen fattas i praktiken endast enligt punkten 7 om tillträde till svenskt territorium. Mot bakgrund av senare tillkommen reglering råder det också viss osäkerhet i vad mån andra punkter numera kan tillämpas. Exempel på reglering genom vilken ansvaret delegerats till myndighet är skyddslagen <a href="https://lagen.nu/2010:305">(2010:305)</a> och skyddsförordningen <a href="https://lagen.nu/2010:523">(2010:523)</a> samt förordningen <a href="https://lagen.nu/2002:375">(2002:375)</a> om Försvarsmaktens stöd till civil verksamhet. SRÄ-lagen behöver således ses över.</p>
<p>Utredaren ska därför</p>
<p>- redovisa hur regleringen i SRÄ-lagen förhåller sig till annan författningsreglering,</p>
<p>- ta ställning till hur lagstiftningen ska utformas för att på bästa sätt svara mot dagens behov av att kunna handlägga regeringsärenden i viss ordning, och</p>
<p>- utarbeta nödvändiga författningsförslag.</p>
<p>Utredaren är oförhindrad att ta upp sådana närliggande frågor som har samband med de frågeställningar som ska utredas.</p>
<p>Konsekvensbeskrivningar</p>
<p>Utredaren ska bedöma de ekonomiska konsekvenserna av förslagen för det allmänna och konsekvenserna i övrigt av förslagen. Om förslagen kan förväntas leda till kostnadsökningar för det allmänna, ska utredaren föreslå hur dessa ska finansieras. Utredaren ska även bedöma vilka konsekvenser förslagen får för företag.</p>
<p>Arbetsformerna och redovisning av uppdraget</p>
<p>Utredaren ska samråda med och inhämta upplysningar från berörda myndigheter och andra organ, särskilt Försvarsmakten.</p>
<p>Uppdraget ska redovisas senast den 22 mars 2013.</p>
<p> (Försvarsdepartementet)</p>
<p></p>