Risker i samband med uppdelning av kommersiella och icke-kommersiella villkor

2010-06-11

Divided Ground

Häromdagen röstade de folkvalda i Paris för att tillgängliggöra offentlig data. Om jag förstått detaljerna rätt så började man med att försöka ta fram en modell för att se vilken data man kunde kommersialisera och gick sedan vidare och delade upp villkoren för kommersiellt bruk och icke-kommersiellt bruk.

Det leder till ett svårare klimat för innovatörer. Många idéer kanske startar som ett icke-kommersiellt initiativ för att senare helt eller delvis kommersialiseras. Och vad räknas som kommersiellt? Kan man ha annonser i anslutning till en tjänst som använder offentlig data? Om den offentliga datan bara utgör en liten del av en tjänst?

Om syftet är att fler företag skall skapas baserat på innovationer runt offentlig data lägger man krokben för sig själv med sådana initiativ. De osäkerheter som uppdelningen skapar gör det bara svårare för de som vill bruka informationen. Endast fri tillgång på lika villkor maximerar möjligheterna till företagande och innovation. Därmed är Paris initiativ ganska långt från de andra städer (bl.a. New York, Vancouver, London) man jämför sig med.

Kommentera


Kommentarer