Referenser till SFS 2001:650opengov.sehttp://www.opengov.se/http://www.opengov.se/govtrack/sfs/feed/2001:650/http://www.opengov.se/govtrack/dir/2010:23/2010-03-18T12:00:00+01:002010-03-18T12:00:00+01:002010:23 Tilläggsdirektiv till Vägtrafikregisterutredningen (N 2008:04)Näringsdepartementet<p></p>
<p>Beslut vid regeringssammanträde den 18 mars 2010</p>
<h2 id="sammanfattning">Sammanfattning av uppdraget</h2>
<p>Utredaren ska, utöver sitt uppdrag i kommittédirektiv 2008:53, utreda möjligheten att vägra registrera fordonsägare med for- donsrelaterade skulder av betydande belopp.</p>
<p>Med ändring av den beslutade tiden för redovisning ska utredaren redovisa sitt uppdrag senast den 1 november 2010.</p>
<h2 id="bakgrund">Bakgrund</h2>
<p>Transportstyrelsen och Kronofogdemyndigheten har i en rapport till regeringen, daterad den 18 maj 2009, lämnat flera förslag som syftar till att minska antalet restförda fordonsrelaterade skulder. Med sådana skulder avses obetalda skulder avseende fordonsskatt, trängselskatt och felparkeringsavgifter som har överlämnats till Kronofogdemyndigheten för indrivning. Ett av förslagen behandlar möjligheten att vägra registrera en ny ägare till ett fordon. Förslaget innebär att Transportstyrelsen ska kunna vägra registrera en ny fordonsägare, om den nya ägaren har restförda fordonsrelaterade skulder som uppgår till ett betydande belopp.</p>
<p>Registrering av ägarbyte i vägtrafikregistret görs utifrån de uppgifter som lämnas i anmälan om ägarbyte. Om anmälan uppfyller de formella krav som anges i förordningen <a href="https://lagen.nu/2001:650">(2001:650)</a> om vägtrafikregister registreras den nya ägaren i vägtrafikregistret. Hanteringen av anmälda uppgifter är i hög grad formaliserad och i stor utsträckning även automatiserad. Registrering av en ny ägare kan enligt gällande rätt vägras i vissa fall, bl.a. om fordonet är efterlyst eller taget i beslag eller om den nya ägaren är under 18 år och uppgift om ansvarig förmyndare saknas. Transportstyrelsen gör inte någon närmare utredning av om de anmälda uppgifterna motsvarar de verkliga förhållandena. Vägtrafikregistret är således inte något ägarregister som garanterar att en registrerad ägare också är civilrättslig ägare till ett fordon.</p>
<p>De restförda fordonsrelaterade skulderna uppgår till över 1,1 miljarder kronor. Det ligger i det allmännas intresse att sådana skulder betalas. En åtgärd för att säkerställa betalning av skulderna är att vägra registrera fordonsägare med sådana skulder av betydande belopp. Ett sådant förfarande kan likställas med förfarandet att vägra registrera ny ägare om fordonet är efterlyst eller taget i beslag eller om den nya ägaren är under 18 år och uppgift om ansvarig förmyndare saknas.</p>
<p>Att vägra registrering av en ny ägare skulle kunna få negativa konsekvenser för den som gjort ett civilrättsligt giltigt förvärv men nekas registrering, liksom för den tidigare ägare som inte avregistreras. Det behöver närmare analyseras om åtgärden är proportionell i förhållande till de konsekvenser den kan innebära.</p>
<h2 id="uppdrag">Uppdraget</h2>
<p>Utredaren ska, utöver vad som framgår av redan givna direktiv, närmare analysera de legala förutsättningarna för att i vägtrafikregistret vägra registrera ägare med restförda fordonsrelaterade skulder av betydande belopp. Med sådana skulder avses obetalda skulder avseende fordonsskatt, trängselskatt och felparkeringsavgifter som har överlämnats till Kronofogdemyndigheten för indrivning. Utredaren ska i sitt arbete utgå från den ovan nämnda rapporten från Transportstyrelsen och Kronofogdemyndigheten. Utredaren ska även beakta det skydd för äganderätten som följer av artikel 1 i första tilläggsprotokollet till den europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna.</p>
<p>Utredaren ska lämna förslag till de författningstexter som utredaren anser behövs. Utredaren ska lämna en uttömmande konsekvensanalys av de förslag som lämnas.</p>
<p>Förlängd tid för uppdraget</p>
<p>Utredaren ska enligt tilläggsdirektiv (dir. 2009:107) redovisa sitt arbete senast den 31 mars 2010.</p>
<p>Utredningstiden förlängs. Uppdraget ska i stället redovisas senast den 1 november 2010.</p>
<p> (Näringsdepartementet) </p>http://www.opengov.se/govtrack/dir/2009:107/2009-11-12T12:00:00+01:002009-11-12T12:00:00+01:002009:107 Tilläggsdirektiv till Vägtrafikregisterutredningen (N 2008:04)Näringsdepartementet<p></p>
<p>Beslut vid regeringssammanträde den 12 november 2009</p>
<p>Förlängd tid för uppdraget</p>
<p>Med stöd av regeringens bemyndigande den 15 maj 2008 har statsrådet Åsa Torstensson gett en särskild utredare i uppdrag att se över lagen <a href="https://lagen.nu/2001:558">(2001:558)</a> om vägtrafikregister och förordningen <a href="https://lagen.nu/2001:650">(2001:650)</a> om vägtrafikregister, för att föreslå mer ändamålsenliga regler. Utredaren skulle enligt direktiven redovisa sitt arbete senast den 1 september 2009. Utredaren ska enligt tilläggsdirektiv (dir. 2009:2) redovisa sitt arbete senast den 4 januari 2010.</p>
<p>Utredningstiden förlängs. Uppdraget ska i stället redovisas senast den 31 mars 2010.</p>
<p> (Näringsdepartementet) </p>http://www.opengov.se/govtrack/dir/2009:2/2009-01-22T12:00:00+01:002009-01-22T12:00:00+01:002009:2 Tilläggsdirektiv till Vägtrafikregisterutredningen (N 2008:04)Näringsdepartementet<p></p>
<p>Beslut vid regeringssammanträde den 22 januari 2009</p>
<p>Förlängd tid för uppdraget</p>
<p>Regeringen beslutade den 15 maj 2008 att tillkalla en särskild utredare med uppdrag att se över lagen <a href="https://lagen.nu/2001:558">(2001:558)</a> om vägtrafikregister och förordningen <a href="https://lagen.nu/2001:650">(2001:650)</a> om vägtrafikregister, för att föreslå mer ändamålsenliga regler. Utredaren ska enligt direktiven redovisa sitt arbete senast den 1 september 2009.</p>
<p>Utredningstiden förlängs. Utredaren ska i stället redovisa sitt uppdrag senast den 4 januari 2010.</p>
<p> (Näringsdepartementet) </p>http://www.opengov.se/govtrack/dir/2008:53/2008-05-15T12:00:00+01:002008-05-15T12:00:00+01:002008:53 Översyn av lagstiftningen om vägtrafikregisterNäringsdepartementet<p></p>
<p>Beslut vid regeringssammanträde den 15 maj 2008</p>
<h2 id="sammanfattning">Sammanfattning av uppdraget</h2>
<p>En särskild utredare ska se över lagen <a href="https://lagen.nu/2001:558">(2001:558)</a> om vägtrafikregister och förordningen <a href="https://lagen.nu/2001:650">(2001:650)</a> om vägtrafikregister, för att föreslå mer ändamålsenliga regler.</p>
<h2 id="bakgrund">Bakgrund</h2>
<p>Lagen <a href="https://lagen.nu/2001:558">(2001:558)</a> om vägtrafikregister trädde i kraft den 1 oktober 2001. Lagens stärkta författningsskydd för den personliga integriteten genomfördes till följd av Europaparlamentets och rådets direktiv 94/46/EG av den 24 oktober 1995 om skydd för enskilda personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter (EGT L 281, 23.11.1995, s. 31-50, Celex 31995L0046), det s.k. dataskyddsdirektivet, och den nya personuppgiftslagen <a href="https://lagen.nu/1998:204">(1998:204)</a>. Samtidigt med lagen trädde även förordningen <a href="https://lagen.nu/2001:650">(2001:650)</a> om vägtrafikregister i kraft. I förordningen finns de närmare föreskrifterna om behandlingen av personuppgifter m.m. i vägtrafikregistret. Därutöver styrs behandlingen av personuppgifter i registret av bestämmelser i bland annat tryckfrihetsförordningen och sekretesslagen <a href="https://lagen.nu/1980:100">(1980:100)</a>.</p>
<p>Vägtrafikregistret förs i dag av Vägverket för att tillgodose de behov av kontroll, identifiering och information som finns i fråga om förarbehörigheter, fordon, fordonsägare och vissa andra särskilt utpekade personkategorier. Vägtrafikregistret utgör ett samlat trafikadministrativt system som fungerar som en samhällsresurs för hela vägtrafiksektorn, och har karaktären av ett riksomfattande informationssystem. Innehållet i registret utnyttjas, förutom av Vägverket, av en mängd externa användare, såväl för olika typer av trafiksäkerhetsinsatser som för andra ändamål inom förvaltning och näringsliv. Ett stort antal enskilda, företag och offentliga organ är i dag i sin verksamhet beroende av att komma åt uppgifter i vägtrafikregistret.</p>
<p>Vägverket har i en skrivelse den 20 februari 2006 pekat på de problem som finns med den nuvarande lagen och förordningen, särskilt när det gäller behandlingen av personuppgifter avseende ändamålsbestämmelserna, direktåtkomst, sökbegrepp, samkörning och rättelse av uppgifter i vägtrafikregistret.</p>
<h2 id="uppdrag">Uppdraget</h2>
<p>Utredaren ska se över lagen och förordningen om vägtrafikregister och deras funktion i dag för att föreslå mer ändamålsenliga regler. Huvudsyftet är att förenkla, modernisera och effektivisera regelverket. Utredaren ska särskilt beakta</p>
<p>- de behov som finns hos registerhållande myndighet (i dag Vägverket) av att behandla uppgifter och personuppgifter i ett trafikregister eller en trafikdatabas och</p>
<p>- de behov som finns hos andra myndigheter eller berörda aktörer av att på olika sätt ta del av eller behandla sådana uppgifter och personuppgifter.</p>
<p>Utredaren ska även beakta</p>
<p>- behovet av och problematiken kring överföring av uppgifter och personuppgifter mellan myndigheter och andra aktörer,</p>
<p>- det pågående arbetet med e-förvaltning,</p>
<p>- utformningen av annan lagstiftning som gäller register och databaser, i syfte att förenkla och tydliggöra tillämpning och användning genom konsekvent lagstiftning,</p>
<p>- skyddet för den enskildes personliga integritet, särskilt skyddet för personuppgifter avseende personer med skyddad identitet,</p>
<p>- möjligheten att överföra uppgifter och personuppgifter till utländska aktörer på grund av gemenskapsrättsliga regleringar och</p>
<p>- möjlighet till rättelse av uppgifter.</p>
<p>Utredaren ska samråda med Transportstyrelseutredningen (N 2007:05). Utredaren ska lämna förslag till ny författningstext och även föreslå vilka eventuella följdändringar i annan lagstiftning som kan behövas.</p>
<h2 id="redovisning">Redovisning av uppdraget</h2>
<p>Utredaren ska redovisa sitt arbete senast den 1 september 2009.</p>
<p> (Näringsdepartementet) </p>